LOKOMOTIVBLOG | A DVSC SZURKOLÓI BLOGJA

Miért szükséges marketingigazgató?

moneyAvagy mindegy-e, hogy a jegybevételekből 45, esetleg 225 millió forint folyik be? A válasz evidens. Hogyan jönnek ki az említett tételek? Ha 3000 ember van átlagban a meccseken, az 15 hazait számolva, 1000 forintos belépővel 45 millió forint. Ha azonban a nézőszám 10.000 főre duzzad, az közelíti a 150 millió forintot. Ne talán 1500-as jegyárral számolva, egy évben 225 millió csak a jegyeladásból. Természetesen ez a szám némely klub számára teljesen szürreális, ám van néhány olyan klub is, amelynél messze nem lehetetlen.

Pedig a jolly joker mondat rengeteg helyen elhangzott már. „Szerethető csapatot építünk.” A felismerés semmihez sem hasonlító frenetikus érzése úrrá lett már sokakon. Apró szépséghiba, hogy az ily módon aposztrofált szezonokat szokta a legnagyobb zuhanórepülés követni, de sebaj úgyis a mellnagyobbítások évszázadát éljük. No de mitől lesz egy csapat szerethető? Kevesen tudnák megmondani. Ja, hogy a két dolog összefügg…lehet. Amikor ugyanis egy üzletág alapja, ennek a pitiáner kérdésnek a megnyugtató megválaszolása volna, akkor marhára kevés két vállrándítás között elengedett félmondatokkal lerendezni a dolgot. Kézzel fogható, konkrét, és adatokkal alátámasztható magyarázattal kell előállni. Sokféle elmélet született már, amelyekben valószínűleg egytől-egyig van igazság, de nem kielégítőek. Egy csapat sikeressége szimplán nem elégséges tényező. Ha már a megmondóember Bakács Tibornak nem jut szalámira, akkor kellő tisztelettel kell hódolni az ár-érzékenység előtt. Ám a „drága a jegy” tézise sem állja meg maximálisan a helyét. Ugyanis voltak már ingyen belépős kezdeményezések, aztán néhány forduló után azt konstatálhattuk, hogy gyorsabban zuhan a nézőszám, mint Gyurcsány Ferenc népszerűsége az őszödi beszéd után. Aztán van még itt olyan, miszerint a külföldi bajnokságok közvetítése a főkolompos. Na most ebbe is szorult némi frankóság, mert sokak totálisan elfordultak a magyar futballtól, látva a bitang nagy különbséget. De nem emiatt foglal helyet a stadionban 2222 néző helyett 1013. A magyar közvetítéseket sokan nézik, sokan azonban kerülik, mint a forró kását. Egy bárgyú pillanatra tételezzük fel, a külföldi bajnokságok élő közvetítésének eliminálását. Kérdem én, azok akik még fotelszurkolóként sem „kedvenc” magyar csapatuk meccsét választják, mihez kezdenének ekkor? Ijedtükben meg sem állnának valamelyik focipályáig, vagy streameket vadásznának az információs sztrádán? Téteket kéretik megtenni… Közelebb járnánk az igazsághoz, ha a magyar közvetítéseket negligálnánk. No de kérem, ki az aki kidobna 100 milliót az ablakon, hiszen ennyi pénzt még Hagyó Miklós jól bejáratott emberei sem tudnak észrevétlenül kicsempészni egy Nokiás dobozban. Meg amúgyis, a piaci alapokra helyeződés sarokköve a TV közvetítésből származó bevétel.

Komolyra fordítva a szót, Szima Gábor szerint kb. 2 milliárdos költségvetés már elégséges lenne ahhoz, hogy reális esély nyíljon bármely nemzetközi sorozat csoportkörében pontot szerezni. Ehhez Magyarországon három dologra van szükség. A fentebb említett arányú jegy/bérletbevételre, tőkeerős befektetői csoportra, több nagy volumenű szponzori partnerségre (lásd: Audi-ETO együttműködés). Az elsőből nem kizárt, hogy következik a másik kettő. Ehhez képest a klubvezetés, illetve egyes szurkolói csoportok viszonya nem felhőtlen. S a csapat hivatalos honlapját lassan többen lájkolják, mint ami az átlagos nézőszám. Másrészt viszont fejbólintással kell nyugtázni, néhány kedvező irányú elmozdulást. Ott van például a már említett kiváló hivatalos honlap, amely elfogultság nélkül állítható, hogy a legjobb hazánkban. Tetszetős, jól strukturált, s rendkívül informatív, s igen ez kell, mert a szurkoló nem csak a meccseken kíváncsi a csapatra, hanem mindig. Minden bizonnyal nem vagyok egyedül azzal, hogy nyári vakáción is első dolgom egy újságosbódé felkutatása, majd egy olyan helyen elfogyasztani a reggeli kávét, ahol van Wifi. A Facebook-dobozért, a web slice szolgáltatásért, valamint a Loki TV ötletéért további pirospontok járnak. Szima Úr maga is többet használja a csapat nyújtotta médiafelületet, a korábbiakhoz képest. S végül, de nem utolsó sorban, lesz marketingigazgatónk. Ott kezdem talán, hogy mi a feladata egy olyan klubnál, ahol a döntési kompetenciák nagyszerűen vannak elosztva. A marketingigazgató funkciója, a klub arclatának javítása, a brand (márka) kialakítása, az imázs kommunikálása. A kapcsolattartás a szponzorokkal, azok akvizíciója, a szurkolói bázis megteremtése, annak folyamatos fejlesztése, a fogyasztói igények kiszolgálása, a kényelem fokozása. A reklám bevételek növelése, az árképzés a fogyasztókkal kapcsolatos termékek és szolgáltatások kapcsán. A médiakapcsolatok fejlesztése, javítása. Valamint a fogyasztók folyamatos elemzése, térképezése, a szurkoló bázis mélyreható megismerése.

Az eseményeknek, akcióknak egy központi üzenetet kell sugározniuk. A híreknek folyamatosan kell szólniuk a klubról, tudatosan felépített módon, ami a hírmenedzsmentet foglalja magában. A feladatok végrehajtásához, empirikus adatoknak kell rendelkezésre állniuk, amihez kutatások szükségeltetnek. A termék- és szolgáltatásfejlesztés során, a szurkoló számára megfelelő produktumot kell létrehozni. Ami azt jelenti, hogy a szurkoló legyen elégedett a csapaton kívül, az infrastrukturális szolgáltatásokkal és a beruházásokkal is. Aztán munkájának további eleme, a disztribúció és a logisztika, amely a szurkolók fogyasztásának megkönnyítését takarja (pl.: mez és ajándéktárgyak vásárlása). A szponzorok oldaláról pedig, hogy minden igényükről tudjon a klub, valódi partneri kapcsolat alakulhasson ki. Végül, ha felépül az új aréna fontossá válik majd az árképzés. Mert egy bugyuta példával, ha túl drágán adják a sört a stadionban, akkor a szurkolók meccs előtt, inkább a sarki kocsmában iszogatnak.

Az a szép az egész dologban, hogy sok mindenhez, nem kell nagy pénzügyi befektetés, csupán egy-két jó ötlet. Az alapszabáy, hogy egy akció nem akció. Most felsorolok néhányat a lehetségesek közül. Nem állítom, hogy ezek hoznának gyökeres fordulatot, inkább amolyan minimalista stílusban ötlet börzézek. Íme:

– A legnépszerűbb játékosoknak lehetne twitter-oldala, ahol egy kötetlenebb, szabadabb stílusban világítanának rá néhány érdekes vagy vicces aspektusra a meccsekkel, vagy bármi egyéb csapatot érintő történéssel kapcsolatban.

– A honlapon a Loki TV jó kezdeményezés, de lehetne jóval gyakrabban és főként célzottabbban használni. Úgy kell működnie, mint a nyugati csapatok tévéinek, csak éppenséggel a költséghatékonyság miatt, a neten egyfajta alternatív nyilvánosságként. Például egy szerencsés nyertes olykor együtt elemezhetné az aktuális meccs történéseit a mesterrel, ami aztán adásba kerülne. Játékosaink is bemutatkozhatnának civil oldalukról.

– Legyen mezbemutató, amire az érdeklődők ellátogathatnak, majd a végén autogrammokat kérhetnek.

– Megfontolandó a családi nap ötlete, ahol szülők, gyermekek és futballisták együtt játszhatnak. Ez erősíti a családbarát érzetet és jelentős lépés ahhoz, hogy jó kötődés alakuljon ki a klub és a leendő szurkoló között.

– Az évadnyitó gála, ami nem rég került először megrendezésre, szintén remek ötlet.

– Kerüljenek megrendezésre szurkolói ankétok, ahol a szakmai stáb előadásai után, szurkolói kérdések, kíváncsiskodások következhetnének. A legjobb kérdéseket, interaktív web kettes felületekről is ki lehetne válogatni, vagy „írja meg kérdését a facebookon” típusú felhívás.

– Bizonyos időközönként, egy szerencsés leülhetne a csapat kispadjára, teljes felszerelésben. Ez a kezdeményezés nagy sikert aratott a Fehérvár hokicsapatánál, „Légy te a csapat 23. játékosa” elnevezéssel.

Kell-e pontozás?

Egy egészen más téma. Két további kijelentés szintén roppant módon zavar engem. Az egyik, hogy „nincs magyar szint, csak nemzetközi szint”. Igen ám, de hiába szeretnénk mi a nemzetközi vérkeringésbe bekapcsolódni, anélkül hogy nyugati sporttársaink eret vágnának magukon, ha egyrészt a viszonyok ég és föld közötti eltéréseket mutatnak. Másrészt, ha a honi első osztály MVP-je, egy top ligában csak a kispadot, vagy még azt sem koptatja, akkor bizony nehéz másról beszélni, abban az esetben is, ha maga a Keresztapa teszi le elénk a visszautasíthatatlan ajánlatot. A másik, miszerint nincs értelme a pontosztásnak. Szerintem igen is van létjogosultsága, csak meg kell adni a metódust, azaz hogy, mit értek az adott osztályzaton. Én pedig nem kívánok mulasztásban megnyilvánuló alkotmánysértést elkövetni, így most megteszem.

0= Olyan kevés dolga akadt, hogy teljesítményét nem lehet reálisan megítélni.

1= Játékát látva az emberben gejzírként tör felszínre a kérdés, „mit keres ez itt?”

2=Katasztrófa volt, de legalább becsúszott néhány hasznos taktikai szabálytalanság.

3= Annyit ügyetlenkedett, hogy az pontvesztésbe került az együttesnek.

4= Beleszürkült a mezőnybe, alig akadt jó megozdulása.

5= Gyenge közepes, több rossz megoldást láthatott tőle a publikum, mint jót.

6= Átlagos teljesítményt nyújtott, nagyot nem hibázott, de produkcióját látva nem szaladunk el megvenni a nevével ellátott mezt.

7= Jól teljesített, több tapsot érdemlő megmozdulás is fűződött a nevéhez.

8= Kiemelkedett a mezőnyből, rendre jó döntéseket hozott, látványosan játszott.

9= A győzelem kulcsa volt, ha nincs a pályán, lazán más lett volna a végeredmény.

10=Extraklasszis előadást láthatott tőle a nagyérdemű, ha látta egy játékosmegfigyelő, felkiáltójellel véste be a nevét a noteszébe.

(Az írásomban felhasználtam a futballmarketing.hu oldal írásainak egyes elemeit.)